L'experimentació a part de ser molt motivant, gairebé sempre fa que els alumnes es fixin en detalls que passarien per alt en treballs per fitxes. Per això, l'observació d'un ésser viu motiva que els alumnes es formulin preguntes i aquestes preguntes i les seves possibles respostes generen un debat científic al voltant de l'ésser viu.
Tal com vam treballar en el text, "Comprendre la vida en els seus aspectes" quan es cuida un ésser viu, sempre neixen un conjunt de preguntes i es poden treballar un conjunt de conceptes:
- - Tenir cura de l’animal i els vincles de dependència que genera: cada quan l’hem d’alimentar? Que necessita?
- - Construir un hàbitat: com és el seu hàbitat natural? Com ho podem fer per tal d’assemblar-s’hi al màxim?
- - Alimentar: què menja? Com ho menja?
- - Descriure la seva morfologia: com es per fora? Com deu ser per dins?
- - Parar atenció a les funcions vitals i comportaments bàsics: es relaciona amb altres animals? Té diferents fases o es transforma? Dorm?
- - Interpretar aquestes funcions o comportaments: per què es col·loca en aquest espai del terrari?
- - Integrar canvi i creixement: ha crescut? Com ha estat la metamorfosi? Quan a durat cada fase?
- - Anomenar-los: a partir de les descobertes i de les observacions apareixen mes científics: herbívor, carnívor...
- - Identificar-los, classificar-los: a quin regne pertanyen? En quin grup de reproducció els englobaríem? En quin grup es troben pel que fa l’alimentació?
Treballar amb experimentació permet utilitzar com a model allò observat dels éssers vius, així per exemple treballar el Cicle Vital observant els canvis que fa una oruga fins convertir-se en papallona.
Per últim, com a curiositat us posem una imatge de la cara d'una formiga vista des d'un microscopi, segur que mai n'heu vist una tan de prop:
Antonio, Clara
Barral, Elisabet
Bernadó, Mireia
Casanovas, Mireia
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada