diumenge, 20 de novembre del 2011

No ens oblidem del currículum!

El treball de l'observació d'un ésser viu, en el nostre cas de les formigues no el fem per caprici.

Nosaltres, pensem que un mestre abans de dur a terme un treball o experiment a l'aula a de tenir clar a on vol arribar, quins continguts, competències i objectius vol que els alumnes assoleixin amb aquest.
Observar formigues, no només és aprendre de formigues. És aprendre a observar, a adquirir responsablitats davant la vida d'un ésser viu, a buscar informació, a debatre, a escoltar les opinions o conclusions de companys, a comprendre models d'éssers vius...

El currículum d'Educació Primària ho diu ben clar en el seu apartat de l'àrea de Medi natural, social i cultural:

"L'aprenentatge ha de ser contextualitzat i encaminat a interpretar les experiències, tant directes com indirectes, properes en el temps i en l'espai i significatives a fi de poder establir relacions cognitives i afectives."

Això que diu el currículum, és el que hem fet amb les formigues: hem viscut una experiència contextualitzada, significativa i dins del nostre grup hi ha hagut un intens debat: "per què passejaràn els ous?", "per què no surten de la proveta?", "Què hem de fer per què no se'ns floreixi el formiguer?"

Hem viscut a la nostre pell que experimentar, no és el mateix que llegir i que el fet de viure l'experiència de cuidar un ésser viu, marca molt més que llegir informació sobre aquest. Hem après molt de formigues, però alhora hem après sobre com treballar amb models, i amb una metodologia molt més constructivista.

Per això us volem regalar una frase de Confucio que ho descriu a la perfecció:

"Me lo contaron y lo olvidé, lo vi y lo entendí, lo hice y lo aprendí"

Com treballar més competències amb l'observació d'un ésser viu?


Hi ha una competència que podem treballar d'una manera directe amb l'observació dels éssers vius: les competències comunicatives. Comunicar tot allò que anem descobrint dels nostres animals. Això ho podem fer de manera oral a l'aula a través del debat científic, però també ens podem servir dels recursos TIC. Podem crear un blog, podem fer vídeos, presentacions de power point... Fins hi tot amb animals petits com les formigues podem fer servir recursos com el MOTIC i veure projectada la formiga d'una manera ampliada. El MOTIC fins i tot té la opció de mesurar exactament la formiga.

Us animem a que feu experimentacions, i a que observeu éssers vius. Però sobretot traieu-li el suc que se'n pot treure!

Us deixem un exemple, en aquest CEIP del Prat del Llobregat, a més de treballar l'observació dels éssers vius amb les formigues, han utilitzat diversos recursos TIC




Antonio, Clara
Barral, Elisabet
Bernadó, Mireia
Casanovas, Mireia

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada